Sportfondsen
Laat ergens in Nederland het woord 'Sportfondsen' vallen en iedereen zal het associëren met Sportfondsenbad. Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die zwemdiploma A of B heeft behaald in een zwembad van de in 1927 opgerichte organisatie.
De associatie tussen Sportfondsen en sporten is in de volksmond duidelijk voelbaar, in schril contrast met het hoofdkantoor. Enkele ronddwalende zwemdiploma's daargelaten is de visie –een vitaal Nederland– in het hoofdkantoor onvindbaar. Het merk voelde je niet terug op de werkvloer. hAAi dook in het merk 'Sportfondsen' en bood een oplossing.
We ontwikkelden meerdere concepten rond kernwaarden van sporten en bewegen: bewegen, aanmoediging, beloning en prestaties. In samenspraak met Sportfondsen bekeken we welke concepten het best tot hun recht zouden komen en gingen we aan de slag met de realisatie.
Records werden op de muur uitgemeten en opgehangen. Medailles en bokalen werden ge-crowdsourced binnen de organisatie en kregen een mooie plek aan de muur.
Hoe ver is dat eigenlijk, het wereldrecord hink-stap-sprong?
Allerhande sportattributen werden verspreid door het pand op de muur aangebracht. Juichend publiek kreeg een plek bovenaan de trap en we maakten tapijten die uitnodigen voor een potje voetbal, tennis of verspringen.
De ontvangsthal werd voorzien van dat waar Sportfondsen bekend om is geworden: een heus zwembad, met trapje en al en voorzien van passend meubilair. Is het kantoor gesloten? Geen punt, voor de deur kun je hinkelen. Een vitaal Nederland, zelfs op zondag.
- In het kortVisie en beleid worden vaak vooral naar buiten uitgedragen. hAAi hielp Sportfondsen bij het concretiseren van haar visie – een vitaal Nederland – op de eigen werkvloer op het hoofdkantoor.
- ClientSportfondsen Nederland, Amsterdam