de Basis
De BNMO - bond voor Militaire en Oorlogsslachtoffers - heeft 65 jaar ervaring met de ondersteuning van mensen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt. Van oudsher waren dat oud-militairen uit de jaren 40 en 50 uit de vorige eeuw.
Om ook jongere veteranen aan te spreken werd besloten dat hij tijd was voor een nieuwe koers. hAAi verzorgde deze zoektocht naar een nieuwe naam en identiteit. De nieuwe naam werd de Basis. De huisstijl werd gebaseerd op reizen, de opgedane trauma's van de oorspronkelijke doelgroep werden veelal opgelopen in het verre buitenland. En op verhalen en (verdrongen) herinneringen van de veteranen.
De gebruikelijke beeldtaal was de rauwe realiteit met beelden van beschadigde en verminkte mensen. Wij bedachten een poƫtischer beeldtaal. We definieerden reistypografie gebaseerd op papieren vliegtickets, appelleerden aan visa en poststempels, cartografie en maakten basiscollages met beelden uit de herinneringen van de veteranen. Omdat niet alle herinneringen compleet of onbeschadigd zijn maakten we 'postzegelvellen' waarbij diverse zegels ontbreken.
In 2009 werd er besloten de traditionele achtergrond van oorlog- en dienstslachtoffers en veteranen te verbreden naar meer geĆ¼niformeerde beroepen. Voor deze specifieke doelgroepen ontwikkelde hAAi nieuwe aansprekende collagebeelden.
- In het kortNieuwe identiteit
- VoorDe BNMO, de bond voor Nederlandse Dienst- en Oorlogsslachtoffers
- Bekijk ookBekijk betekenisgeving van de nieuwbouw